Jak vybrat správnou pneu

  1. Jak se značí pneumatiky a která je ta pravá?
  2. Kdy je třeba vyměnit vaše pneumatiky?
  3. Proč provádět vyvažování pravidelně?
  4. Z jakého důvodu musíme měnit bezdušové ventily?
  5. Proč plnit pneumatky dusíkem?
  6. Proč a jak kontrolovat tlak?

Jak se značí pneumatiky a která je ta pravá?

Pro výběr správného obutí je rozhodující údaj z velkého technického průkazu, kde najdete jak rozměr pneumatik obutých výrobcem tak možné alternativy. Pro zachování bezpečnosti nenazouvejte jiné rozměry.

Značení pneumatik – např. 195/65/15 TL 91 T EXALTO MICHELIN

Značka Vysvětlení
195 šířka pneumatiky v milimetrech
65 poměr – výška/šířka pneumatiky v procentech
R konstrukce pneumatiky (R-radiální)
15 průměr ráfku v palcích (1 palec=25,4 milimetrů)
TL mezinárodní značení (TL-bezdušová pneu., TT-dušová pneu.)
91 index zátěže – LI
T index rychlosti – SI
EXALTO označení dezénu
MICHELIN označení výrobce pneumatiky

Rychlostní index

Index A2 A3 A4 A5 A6 A7 A8 B C D E F G J
km/h 10 15 20 25 30 35 40 50 60 65 70 80 90 100
Index K L M N P Q R S T H V W Y Z
km/h 110 120 130 140 150 160 170 180 190 210 240 270 300 nad 240

Zatížení

Index kg Index kg Index kg Index kg Index kg Index kg
50 190 72 355 94 670 116 1250 138 2360 160 4200
51 195 73 365 95 690 117 1285 139 2430 161 4625
52 200 74 375 96 710 118 1320 140 2500 162 4750
53 206 75 387 97 730 119 1360 141 2575 163 4875
54 212 76 400 98 750 120 1400 142 2650 164 5000
55 218 77 412 99 775 121 1450 143 2725 165 5150
56 224 78 425 100 800 122 1500 144 2800 166 5300
57 230 79 437 101 825 123 1550 145 2900 167 5450
58 236 80 450 102 850 124 1600 146 3000 168 5600
59 243 81 462 103 875 125 1650 147 3075 169 5800
60 250 82 475 104 900 126 1700 148 3150 170 6000
61 257 83 487 105 925 127 1750 149 3250 171 6150
62 265 84 500 106 950 128 1800 150 3350 172 6300
63 272 85 515 107 975 129 1850 151 3450 173 6500
64 280 86 530 108 1000 130 1900 152 3550 174 6700
65 290 87 545 109 1030 131 1950 153 3650 175 6900
66 300 88 560 110 1060 132 2000 154 3750 176 7100
67 307 89 580 111 1090 133 2060 155 3875 177 7300
68 315 90 600 112 1120 134 2120 156 4000 178 7500
69 325 91 615 113 1150 135 2180 157 4125 179 7750
70 335 92 630 114 1180 136 2240 158 4250
71 345 93 650 115 1215 137 2300 159 4375

Značení na pneumatikách

195 / 65 R 15 TL 91 H MXV3A ENERGY
195 Šířka pneumatiky (mm)
65 Poměr výška / šířka v %
R Konstrukce (R – radiální)
15 Průměr ráfku v palcích (1 palec = 2,54cm)
TL Mezinárodní označení – bezdušová pneumatika
91 Index nosnosti (LI)
H Rychlostní index (SI)
MXV3A Označení dezénu

Kdy je třeba vyměnit vaše pneumatiky?

Nejnižší hloubka dezénu 1.6 mm (výška opotřebení indikátoru TWI – na horním boku pneumatiky) vytváří minimální kriterium bezpečnosti, které bychom měli dodržovat, ale je třeba mít na zřeteli, že takto ojetá pneumatika (1.6mm) je na kluzké vozovce prakticky nefunkční.

Proč provádět vyvažování pravidelně?

Pravidelným vyvažováním kol docílíme odstranění vibrací, které způsobují nevývažky pneumatik a ráfků. Vyvážení všech kol provádíme minimálně dvakrát ročně a to jak před letní sezonou, tak i zimní sezonou.

Z jakého důvodu musíme měnit bezdušové ventily?

Bezdušový ventil pracuje a stárne. Nahrazuje se novým při výměně nové pneumatiky nebo pří každé demontáži pláště, například při opravě defektu. Čepička ventilu musí dobře těsnit, jinak dochází k zaoxidování vložky ventilu, což způsobí velké problémy jak při huštění pneumatik, tak popřípadě i při demontáži pneumatiky. Například při rychlosti 100km/h na pneumatice 185/60 R14 působí na ventil rušivá síla 1.5 kg.

Proč a jak kontrolovat tlak?

Správný tlak je faktorem bezpečnosti a životnosti. Tlak musí být kontrolován za studena, pokud je tlak kontrolován za tepla, je nutno k doporučenému tlaku přičíst asi 0,3 barů. Interval kontroly by měl být zhruba jednou za dva týdny.

Úbytek tlaku bývá způsoben:

  • přirozeným pronikáním nahuštěného vzduchu skrz součásti pneumatiky
  • poklesem okolní teploty
  • menšími perforacemi, které u bezdušové pneumatiky nezpůsobují okamžité vypuštění pneumatiky a které mají později za následek nevratné škody na pneumatice