- Jak se značí pneumatiky a která je ta pravá?
- Kdy je třeba vyměnit vaše pneumatiky?
- Proč provádět vyvažování pravidelně?
- Z jakého důvodu musíme měnit bezdušové ventily?
- Proč plnit pneumatky dusíkem?
- Proč a jak kontrolovat tlak?
Jak se značí pneumatiky a která je ta pravá?
Pro výběr správného obutí je rozhodující údaj z velkého technického průkazu, kde najdete jak rozměr pneumatik obutých výrobcem tak možné alternativy. Pro zachování bezpečnosti nenazouvejte jiné rozměry.
Značení pneumatik – např. 195/65/15 TL 91 T EXALTO MICHELIN
Značka | Vysvětlení |
---|---|
195 | šířka pneumatiky v milimetrech |
65 | poměr – výška/šířka pneumatiky v procentech |
R | konstrukce pneumatiky (R-radiální) |
15 | průměr ráfku v palcích (1 palec=25,4 milimetrů) |
TL | mezinárodní značení (TL-bezdušová pneu., TT-dušová pneu.) |
91 | index zátěže – LI |
T | index rychlosti – SI |
EXALTO | označení dezénu |
MICHELIN | označení výrobce pneumatiky |
Rychlostní index
Index | A2 | A3 | A4 | A5 | A6 | A7 | A8 | B | C | D | E | F | G | J |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
km/h | 10 | 15 | 20 | 25 | 30 | 35 | 40 | 50 | 60 | 65 | 70 | 80 | 90 | 100 |
Index | K | L | M | N | P | Q | R | S | T | H | V | W | Y | Z |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
km/h | 110 | 120 | 130 | 140 | 150 | 160 | 170 | 180 | 190 | 210 | 240 | 270 | 300 | nad 240 |
Zatížení
Index | kg | Index | kg | Index | kg | Index | kg | Index | kg | Index | kg |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
50 | 190 | 72 | 355 | 94 | 670 | 116 | 1250 | 138 | 2360 | 160 | 4200 |
51 | 195 | 73 | 365 | 95 | 690 | 117 | 1285 | 139 | 2430 | 161 | 4625 |
52 | 200 | 74 | 375 | 96 | 710 | 118 | 1320 | 140 | 2500 | 162 | 4750 |
53 | 206 | 75 | 387 | 97 | 730 | 119 | 1360 | 141 | 2575 | 163 | 4875 |
54 | 212 | 76 | 400 | 98 | 750 | 120 | 1400 | 142 | 2650 | 164 | 5000 |
55 | 218 | 77 | 412 | 99 | 775 | 121 | 1450 | 143 | 2725 | 165 | 5150 |
56 | 224 | 78 | 425 | 100 | 800 | 122 | 1500 | 144 | 2800 | 166 | 5300 |
57 | 230 | 79 | 437 | 101 | 825 | 123 | 1550 | 145 | 2900 | 167 | 5450 |
58 | 236 | 80 | 450 | 102 | 850 | 124 | 1600 | 146 | 3000 | 168 | 5600 |
59 | 243 | 81 | 462 | 103 | 875 | 125 | 1650 | 147 | 3075 | 169 | 5800 |
60 | 250 | 82 | 475 | 104 | 900 | 126 | 1700 | 148 | 3150 | 170 | 6000 |
61 | 257 | 83 | 487 | 105 | 925 | 127 | 1750 | 149 | 3250 | 171 | 6150 |
62 | 265 | 84 | 500 | 106 | 950 | 128 | 1800 | 150 | 3350 | 172 | 6300 |
63 | 272 | 85 | 515 | 107 | 975 | 129 | 1850 | 151 | 3450 | 173 | 6500 |
64 | 280 | 86 | 530 | 108 | 1000 | 130 | 1900 | 152 | 3550 | 174 | 6700 |
65 | 290 | 87 | 545 | 109 | 1030 | 131 | 1950 | 153 | 3650 | 175 | 6900 |
66 | 300 | 88 | 560 | 110 | 1060 | 132 | 2000 | 154 | 3750 | 176 | 7100 |
67 | 307 | 89 | 580 | 111 | 1090 | 133 | 2060 | 155 | 3875 | 177 | 7300 |
68 | 315 | 90 | 600 | 112 | 1120 | 134 | 2120 | 156 | 4000 | 178 | 7500 |
69 | 325 | 91 | 615 | 113 | 1150 | 135 | 2180 | 157 | 4125 | 179 | 7750 |
70 | 335 | 92 | 630 | 114 | 1180 | 136 | 2240 | 158 | 4250 | ||
71 | 345 | 93 | 650 | 115 | 1215 | 137 | 2300 | 159 | 4375 |
Značení na pneumatikách
195 / 65 R 15 TL 91 H MXV3A ENERGY | |
---|---|
195 | Šířka pneumatiky (mm) |
65 | Poměr výška / šířka v % |
R | Konstrukce (R – radiální) |
15 | Průměr ráfku v palcích (1 palec = 2,54cm) |
TL | Mezinárodní označení – bezdušová pneumatika |
91 | Index nosnosti (LI) |
H | Rychlostní index (SI) |
MXV3A | Označení dezénu |
Kdy je třeba vyměnit vaše pneumatiky?
Nejnižší hloubka dezénu 1.6 mm (výška opotřebení indikátoru TWI – na horním boku pneumatiky) vytváří minimální kriterium bezpečnosti, které bychom měli dodržovat, ale je třeba mít na zřeteli, že takto ojetá pneumatika (1.6mm) je na kluzké vozovce prakticky nefunkční.
Proč provádět vyvažování pravidelně?
Pravidelným vyvažováním kol docílíme odstranění vibrací, které způsobují nevývažky pneumatik a ráfků. Vyvážení všech kol provádíme minimálně dvakrát ročně a to jak před letní sezonou, tak i zimní sezonou.
Z jakého důvodu musíme měnit bezdušové ventily?
Bezdušový ventil pracuje a stárne. Nahrazuje se novým při výměně nové pneumatiky nebo pří každé demontáži pláště, například při opravě defektu. Čepička ventilu musí dobře těsnit, jinak dochází k zaoxidování vložky ventilu, což způsobí velké problémy jak při huštění pneumatik, tak popřípadě i při demontáži pneumatiky. Například při rychlosti 100km/h na pneumatice 185/60 R14 působí na ventil rušivá síla 1.5 kg.
Proč a jak kontrolovat tlak?
Správný tlak je faktorem bezpečnosti a životnosti. Tlak musí být kontrolován za studena, pokud je tlak kontrolován za tepla, je nutno k doporučenému tlaku přičíst asi 0,3 barů. Interval kontroly by měl být zhruba jednou za dva týdny.
Úbytek tlaku bývá způsoben:
- přirozeným pronikáním nahuštěného vzduchu skrz součásti pneumatiky
- poklesem okolní teploty
- menšími perforacemi, které u bezdušové pneumatiky nezpůsobují okamžité vypuštění pneumatiky a které mají později za následek nevratné škody na pneumatice